Miasto Sulejówek

Nawigacja

Treść strony

DOWODY OSOBISTE – WYDANIE / WYMIANA

 

Miejsce składania dokumentów:

Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Dworcowa 55 (pok. nr 4 - parter)
 

Miejsce załatwienia sprawy i odbioru dokumentów:

Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Dworcowa 55, pok. nr 4 i nr 5 - parter, tel. 22 76-06-206

 

Wniosek możesz złożyć przez internet lub osobiście w urzędzie.

Jeśli składasz wniosek w Urzędzie, nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz   i danych z rejestru PESEL.

Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym.
Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).

Wymagane dokumenty:
Do wniosku załącza się: 

·        jedną kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle,  pokazującą wyraźnie oczy, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami.

·        fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku

W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, organ gminy może, w celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. 

 Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

 

Dodatkowe informacje:

Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem

  • osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, za którą wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny
  • osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator ustanowiony przez sąd. 

W przypadku  składania wniosku dla osoby małoletniej nie jest wymagana obecność dziecka, które nie ukończyło 5 lat.

Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby:

  1. która nie ukończyła 12. roku życia,
  2. od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców (wówczas dowód wydaje się na 12 miesięcy)
  3. od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Zasady odbioru dowodu: 

  1. Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, w którym został złożony wniosek.
  2. Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
  3. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. [!] Wyjątek stanowi dziecko, które:
    1. nie ukończyło 5. roku życia;
    2. ukończyło 5. rok życia i nie ukończyło 12. roku życia, jeśli było obecne przy składaniu wniosku.
  1. Odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne jeżeli przyjęcie wniosku o wydanie dowodu osobistego nastąpiło w miejscu pobytu osoby, której dowód osobisty ma być wydany lub gdy po złożeniu wniosku o wydanie dowodu nastąpiły okoliczności uniemożliwiające osobisty odbiór dokumentu.
  1. Przy odbiorze dowodu osobistego przedkłada się dowód osobisty posiadany przez osobę, której wydano nowy dowód osobisty.
  2. Warstwa elektroniczna dowodu osobistego tj. ustalenie kodów PIN dla poszczególnych certyfikatów może być aktywowana wyłącznie przez posiadacza dowodu osobistego.
  3. Kod PUK może być odebrany jedynie przez posiadacza dowodu osobistego w urzędzie gminy, który wydał dowód. 

Zobacz czym jest e-dowód: https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/dowod-osobistyinformacja-o-dokumencie.

 

Opłaty:

brak
 

Czas załatwienia sprawy:

do 1 miesiąca
 

Tryb odwoławczy:

Do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Sulejówek.
 

Podstawa prawna:

1.      Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. 2022r.poz.671 z późn. zm.).

2.      Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023 r. poz. 2798).

3.      Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. 2019 r., poz. 400).

4.      Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1831).

5.      Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

  • autor: Ref. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych

Metryka:
Opracowała: Ewa Jerzak
Sprawdził: Ewa Jerzak – Kierownik Referatu
Zatwierdził: Arkadiusz Śliwa – Burmistrz Miasta

  • autor: Ref. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych

Banery

Stopka

 

Urząd Miasta Sulejówek
ul. Dworcowa 55, 05-070 Sulejówek

 

tel.  +48 22 76-06-201
fax. +48 22 76-06-213

urzad@umsulejowek.pl
ePUAP: /ums/SkrytkaESP

Lokalizacja Sulejówka na mapie

[obiekt mapy] Lokalizacja Sulejówka na mapie